Logo
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited

Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited - Amerykanin w Europie - nasz test

Cherokee od momentu pojawienia się na rynku wzbudza kontrowersje. Poprzednie generacje, na wskroś kanciaste i niezbyt dobrze wykończone w środku zostały zmiecione przez najnowsze wcielenie zrywające ze stereotypami. Klasyczne i kultywujące tradycję pozostały jedynie właściwości off-roadowe, których konkurencja może Jeepowi pozazdrościć.

Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited

O miejscach do których dojedzie on, większość rywali może jedynie pomarzyć lub popatrzeć z daleka. Chociaż nie wygląda na rasową terenówkę, niejednego zaskoczy. Dla klientów przygotowano trzy wersje. Najbardziej popularna to ta z dieslem, nieco mniejszym prześwitem i krótszym rozstawem osi. Widzicie ją na zdjęciach.

462-centymetrowy SUV bazuje na zmodernizowanej płycie podłogowej stosowanej w Alfie Romeo Giulietta. Jego wymiary robią większe wrażenie w rzeczywistości, niż na papierze. 190 cm szerokości i 167 wysokości wraz z blisko 2-tonową masą własną i agresywnie zaprojektowanym frontem mogą zasiać na drodze spustoszenie. To właśnie przód wywołuje największą falę krytyki i u wielu kontrowersje. To pierwszy tak futurystycznie zaprojektowany Jeep wykorzystujący znaną już w koncernie dzieloną na siedem osłonę chłodnicy i chromowaną listwę wkomponowaną w dolną część zderzaka.
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited
Rozwiązanie z LED-owym oświetleniem do jazdy dziennej wykorzystał wcześniej Citroen. W spłaszczonych kloszach ukryto listwę diodową imitującą właściwe światła mijania. Małe oszustwo zdemaskujemy po zmroku, gdy rozświetlą się biksenonowe lampy umieszczone nieco niżej. Tył pojazdu stanowi mieszankę stylistyczną wielu nurtów z różnych kontynentów. Prawdziwej Ameryki próżno się tam doszukiwać.
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited
Wewnątrz nadwozia wykonanego w 65-procentach ze stali skryto przedział pasażerski uszyty na miarę najlepszych europejskich przedstawicieli popularnego gatunku aut rekreacyjnych. Jeep bardzo odważnie puka do segmentu premium nie tylko ceną, lecz również jakością wykonania i szeregiem udogodnień elektronicznych. Nie odnajdziemy w nim jeszcze takiej szlachetności jak w BMW X3, ale można pokusić się o stwierdzenie, że wnętrze prezentuje się lepiej, niż w Mercedesie GLK. Cherokee jest też minimalnie bardziej przestronny od swych bardziej uznanych konkurentów, więc bezpośrednie porównanie byłoby bardziej trafne w odniesieniu do Volvo XC60.
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited
Po mariażu amerykańskiego koncernu z włoskim Fiatem, zamontowano wewnątrz zestaw multimedialny z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem znany wcześniej z Lancii Themy. Projekt deski rozdzielczej obfituje w sporo przycisków, dlatego dotarcie do wszystkich funkcji zajmie nieco dłuższą chwilę. Szczyt deski rozdzielczej wykonano z miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów, ale środkowa część w okolicy panelu sterującego klimatyzacją pozostawia trochę do życzenia. Złego słowa nie można natomiast powiedzieć o masywnych fotelach, na których nawet najdłuższa podróż będzie przyjemnością. Odpowiednie wyprofilowanie i funkcja wentylacji dopieści każdego pasażera. Przydałoby się jedynie więcej chromowanych lub odcinających się od czarnych połaci wstawek.
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited
Plasujący się między Grand Cherokke a Renegade Jeep napędzają trzy, a tak naprawdę dwie jednostki napędowej. Najmocniejszą, benzynową (3,2 V6 o mocy 272 KM) zarezerwowano dla najbardziej off-roadowej odmiany Trailhawk z prześwitem większym o 24 mm i stalowymi osłonami podwozia. Te bardziej szosowe wersje napędza dwulitrowy MultiJet słynący z niskiej awaryjności w dwóch wariantach mocy. Słabszy generuje 140 koni mechanicznych, zaś mocniejszy 170. I ten drugi właśnie polecamy z uwagi na rozsądną dynamikę i akceptowalne zużycie paliwa. 350 Nm w połączeniu z automatyczną skrzynią ZF o 9 przełożeniach, aby osiągnąć setkę w niewiele ponad 10 sekund i maksymalnie rozpędzić się do 192 km/h.
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited
Na autostradzie docenimy wysoki poziom wyciszenia kabiny i płynność jazdy nie asfaltowych ubytkach. Auto zachowuje się stabilnie nawet na poprzecznych nierównościach i nie wykazuje tendencji do nadmiernych przechyłów w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Przy okazji zużywa średnio około 8 litrów oleju napędowego. Zastrzeżenia można mieć do przeciętnej precyzji układu kierowniczego, ale to domena większości off-roadowo nastawionych SUV-ów. Zjeżdżając w teren, nie powinniśmy obawiać się o to, że utkniemy na pierwszej napotkanej przeszkodzie. Jeep został wyposażony w system zarządzania trakcją Selec-Terrain dopasowujący 12 elektronicznych asystentów do aktualnych warunków jazdy. Nie straszne mu koleiny wypełnione błotem, piaszczyste place, czy głębokie kałuże. Chcąc zapuścić się w bardziej wymagające odcinki specjalne, warto już sięgnąć po specyfikację Trailhawk.
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited
W zależności od potrzeb, Cherokee dzięki odłączanej tylnej osi może stać się zwykłym crossoverem podwożącym dzieci do szkoły i służącym jako pojemny wóz rodzinny kursujący między górami i morzem. Jego drugie oblicze pozwala na wycieczki dalekie od utwardzonych szlaków i cywilizacji. Futurystyczny kształt i mocno europejskie szlify wprowadzają wiele świeżości do segmentu SUV-ów z metką premium. Za wersję Limited z 2-litrowym turbodieslem o mocy 170 KM musimy zapłacić przynajmniej 183 900 złotych. To o 52 tysiące więcej, niż za podstawową odmianę z napędem na przednią oś.
Podstawowe dane techniczne:
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited
Jeep Cherokee Limited 2,0 MJD
Silnik: 1956 cm3
Moc: 170 KM w przedziale 4000 obr./min
Moment obrotowy:  350 Nm w przedziale 1750 - 2500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 9-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4624/1904/1670 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Masa własna: 1953 kg
Średnia emisja CO2: 154 g/km

Osiągi:
0-100 km/h: 10,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 7,5 (9,2 w teście)
Trasa: 5,3 (7,2 w teście)
Cykl mieszany: 6,4 (7,9 w teście)

2014-10-21 - P. Mokwiński

0

Komentarze do:
Jeep Cherokee 2.0 MJD Limited - Amerykanin w Europie - nasz test